السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

20 Oktober, 2010

PASUKAN GENDANG KETAWAK & SILAT ASLI PAHANG BUKIT KOTA


SubhanaLLAH...berkobar-kobar rasa semangat (kuat energynya tu) mendengar permainan rentak gendang perang & lain-lainnya dari Pasukan Gendang Ketawak & Silat Asli Pahang dari Bukit Kota, Bukit Bentong. Memang agak berbeza dari permainan gendang silat Kelantan, sebab Kelantan punya ada masuk serunai. Pahang punya takde serunai, tapi feeling tu tetap ada.

Antara rentak yang dimainkan oleh pasukan ini adalah;

  1. Gendang Perang (Gendang Silat) - berserta dengan persembahan silat sekali dari 2 pasangan
  2. Raja Berangkat
  3. Serindek
  4. Chap Lalang
  5. Raja Di Hulu
  6. Kambing Berlaga
  7. Raja Bersiram
  8. Joget Gendang
  9. Gobek Terbang
  10. Raja Di Hilir
  11. Berdayong
  12. Katok Satu
  13. Penutup Gendang Perang

Golongan muda sekarang ni dah jarang dapat dengar rentak-rentak gendang camni. Salah satu kesenian tempatan yang menarik.

# Harap maaf, kualiti gambar kurang memuaskan sebab ambik video guna handphone je.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan