السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

21 April, 2012

ZIARAH PEWARIS WALI SONGO KE KELANTAN

KH Dr. Dhiyauddin Qushwandi (pewaris Wali Songo) &
 Ustaz Saari (Khalifah Tareqat Ahmadiyyah Idrisiyyah)
Di puncak Bukit Panau...katanya ada maqam misteri, wallahu alam.
Alhamdulillah sebelum ni ana pun berkesempatan berjumpa & mendengar kuliah dari KH Dr. Dhiyauddin semasa menghadiri seminar Tauhid Tasawwuf di Masjid Negeri Shah Alam semasa program HaRUM 2012 baru ni. MasyaAllah...mendapat pencerahan dari beliau...mudahan dapat bertemu lagi biizniLLAH...


KH Dr. Dhiyauddin ada menceritakan bagaimana beliau mendapat amalan Selawat Adzhimiyyah. Di kala itu beliau sangat merindui Rasulullah S.A.W. Sewaktu berada di Madinah, Syeikh Alawi Al Maliki telah mengijazahkan beliau dengan selawat yang mulia tersebut. Setelah mengamalkan selawat tersebut, rindunya terubat bilamana beliau bermimpi bertemu dengan Baginda Rasulullah S.A.W.


Pewaris Wali Songo ini juga berpesan agar diperbanyakkan membaca Selawat Adzhimiyyah kerana Sidi Ahmad Idris dikatakan mempunyai Miftah (Kunci Pembuka) dan Mirlak (Kunci Penutup). Kunci-kunci tersebut adalah Tahlil Al-Makhsus, Istighfar Khabir, Selawat Adzhimiyyah dan juga Kitab Ahzab. Beliau juga adalah mubasyirah (pemberi khabar gembira) untuk ummat akhir zaman. 


Beliau juga mengatakan adalah agak sukar menjadi mursyid yang sebenar pada zaman ini dan dalam tareqah ini (Tareqah Ahmadiyyah Idrisiyyah), Rasulullah S.A.W. adalah mursyidnya. Melalui selawat yang jami' iaitu Selawat Adzhimiyyah yang mempunyai makna berkumpulnya roh di antara pembaca dan Rasulullah S.A.W....oleh itu Tareqah Ahmadiah ini mursyidnya adalah Rasulullah S.A.W. sendiri. Begitupun adanya para mursyid pada hari ini, mereka telah menghiwalahkan (memindahkan) kepimpinan mereka kepada Rasulullah S.A.W. kerana ini adalah perjanjian Sidi Ahmad Ibni Idris dengan Rasulullah S.A.W. agar memindahkan penjagaan dan jaminan pengamal tareqah ini kepada Rasulullah S.A.W.

19 April, 2012

KLINIK "FULL" PAGI NI!

Sekadar gambar hiasan...

Pagi tadi, ana dikejutkan dengan satu panggilan dari Cikgu Yong. Katanya ada seorang pelajar lelaki pengsan dalam kelas. Sekejap saja dah berusung di depan klinik sekolah. Pelajar yang sedia ada terpaksa dipindahkan ke bilik B&K, sebab katil yang disediakan hanya satu sahaja. Pelajar yang sedia ada tu pada pandangan ana mengalami masalah urat saraf, walaupun ada bomoh yang sebelum ni yang merawatnya mengatakan yang dia terpijak sesuatu kat asrama...wallahu a'alam. Dengan ilmu yang tak seberapa ni, maka di luar kemampuan ana untuk menentukan sebegitu apatah lagi menyatakan sedemikian. Apa yang ana perhatikan ianya lebih kepada masalah fizikal. Tah! Nampaknya banyak lagi yang ana perlu pelajari sekiranya ana mahu kekal dalam dunia perawatan & perubatan Islam ini. Lautan ilmu Allah S.W.T. cukup luas untuk diterokai...

Pelajar lelaki tersebut nampaknya mengalami masalah kurang tidur & rehat, sistem tubuh badannya jammed. Masa jamah nadinya berdenyut kencang sekali. Katanya sakit bahagian belakang tengkuk, rasa huyung kepalanya, sakit, pening...ditambah lagi dengan tak bersarapan pagi lagi. Jadi Cikgu Tengku dengan segera membelikan air & kuih-muih untuk mengisi perut pelajar tersebut yang kosong. Mudahan bertenaga kembali. Gitulah pengorbanan & kasih sayang guru pada pelajarnya, meskipun pelajar itu kadang-kadang antara pelajar yang sentiasa mendatangkan masalah kepada sesetengah guru & pihak sekolah. Semoga Allah merahmati guru-guru di SMK Merapoh ni... Dengan memberikan sedikit urutan pada tapak kaki, bahu & lehernya, maka pelajar tersebut alhamdulillah beransur pulih.

Belum selesai sepenuhnya menangani kes itu, ana dimaklumkan pula dengan keadaan seorang pelajar perempuan yang kerasukan...pelajar yang ana rawat baru-baru ni kerana disihir. MasyaAllah...baru pagi tadi ana tanya adiknya yang di tingkatan 3 tentang keadaan kakaknya tu. Katanya baik. Nampaknya serangan sihir bermula kembali setelah lebih kurang seminggu rasanya reda. Tapi semalam ana pun dapat alamat...pukul 12 lebih ana terjaga dari tidur...macam serangan sebelumnya. Tu yang ana tanya keadaan dia pagi ni tu. 

Setelah berikhtiar sedaya mungkin, akhirnya jin tersebut sedia menerima tawaran ana & meninggalkan jasad pelajar tersebut. Dari negotiation yang dibuat, ana menawarkan jin tu perlindungan & keselamatan dari 'tuannya'. Ana lihat, jin tersebut tersepit, anta melaksanakan perintah tuannya dengan kesakitan dirukyah dengan Kalamullah. Memang pada awalnya dia degil, namun akhirnya jin tersebut sedia berkerjasama. 

Dari dialog ringkas yang terjadi, jin tersebut menyatakan yang dia diikat pada lutut/kaki kiri pelajar tersebut. Jadi ana bukakan ikatan tersebut, alhamdulillah terlepas dia & sebelum keluar ana menyuruhnya mencabut segala bahan-bahan yang dibawa bersama untuk menyakiti & meyiksa mangsa. Akhirnya ana menariknya keluar & menghantarnya ke tempat yang selamat baginya biiznillah. Sebaik saja jin tersebut keluar, pelajar tersebut kembali sedar...syukur dipanjatkan kepada Allah Robbul Jalil kerana menyelesaikan masalah yang terbentang dengan baik & selamat. Alhamdulillahi ala kulli haal...

Setelah selesai merawat pelajar tersebut, ana dipanggil pula ke bilik B&K kerana ada seorang lagi pelajar siswi yang tinggal kat asrama pengsan. Pelajar tersebut juga pernah dirawat ana beberapa kali...dan keadaan dia agak berbeza. Ana lebih nampak kepada masalah kejiwaan...lebih kepada pendaman perasaan yang akhirnya mencetuskan reaksi yang negatif...wallahu a'alam. Jadi ana rasa ada baiknya kaunselor sahaja yang menyoal siasat masalah pelajar ni. Pernah jumpa beberapa pelajar yang bermasalah sedemikian...tapi yang ni agak parah nampaknya. Semoga Allah S.W.T. dengan kasih sayangNya membantu menyelesaikan masalah pelajar ni dengan bimbingan kaunselor...aamiin. 

Allahu akhbar....pagi ni 'full' kejap klinik sekolah...hampir-hampir serentak pulak tu...


18 April, 2012

9 PRINSIP DAAWAH WALI SONGO

Oleh:
Shohibul Faroji Azmatkhan

1. Kalimasada senjatane ( Senjatanya adalah Iman, Islam dan Ihsan yang terkandung dalam Syahadat) Artinya : selalu mendakwahkan iman, Islam, Ihsan. Mengajak umat untuk kembali kepada Allah dan setia pada Rasulullah.

2. Becik ketitik, Olo ketoro (Kebenaran akan selalu menang, dan kemungkaran akan lenyap binasa). Artinya: Dakwah Wali Songo adalah dakwah dalam kebenaran dengan cara damai. Dan Allah pasti akan menolongnya.

3. Sugih tanpa banda (Kaya tanpa modal harta).Artinya : Jangan rakus pada harta….kebahagiaan adalah ketika kita mampu mendakwahkan agama, dakwah jangan bergantung pada harta.

4. Nglurug tanpa bala (Menyerbu tanpa banyak orang/tentara).Artinya : jangan terhijab dan terpesona dengan banyaknya jumlah kita,…..karena kemenangan berasal dari pertolongan Allah. Bukan karena banyaknya pengikut.

5. Menang tanpa ngasorake (Menang/unggul tanpa merendahkan orang). Artinya : Berdakwah harus dengan cinta, damai dan lemah lembut, jangan menganggap hina musuh-musuh kita….kita pasti unggul dengan sikap tawadhu’…..jangan merendahkan org lain (jangan sombong).

6. Mulya tanpa punggawa (Mulia tanpa anak buah). Artinya : kemuliaan hanya dalam iman, takwa, akhlak dan pengamalan Islam secara Kaaffah, bukan karena banyaknya pengikut

7. Mletik tanpa sutang (Melompat jauh tanpa galah/tongkat panjang).Artinya : Niat untuk berdakwah ke seluruh penjuru alam adalah berkat pertolongan Allah, bukan karena sebab-sebab yang lain.

8. Mabur tanpa lara (Terbang tanpa sayap). Artinya : kita bergerak untuk berdakwah menjumpai umat di mana pun berada.

9. Menang tanpa tanding (Menang tanpa berperang). Artinya : Berdakwah adalah dengan hikmah, cinta, kasih, damai, kata-kata yang sopan, akhlaq yang mulia dan doa-doa yang selalu dipanjatkan kepada Allah agar umat seluruh alam mendapatkan hidayah dari Allah. Bukan dakwah dengan kekerasan atau anarkis.

17 April, 2012

MANHAJ DAAWAH WALI SONGO


Oleh:
Shohibul Faroji Azmatkhan

Telah masyhur di kalangan sejarawan, ulama, dan tokoh lainnya bahwa Islam tersebar luas di Indonesia atas jasa Walisongo dan murid-muridnya. Sebelumnya, usaha dakwah telah dilakukan orang, tapi lingkupnya sangat terbatas.


Harian Duta Masyarakat mengungkap, sebenarnya Islam masuk Nusantara sejak zaman Rasulullah. Yakni berdasarkan literatur kuno Tiongkok, sekitar tahun 625 M telah ada sebuah perkampungan Arab Islam di pesisir Sumatera (Barus). Kemudian Marcopolo menyebutkan, saat persinggahannya di Pasai tahun 692 H/1292 M, telah banyak orang Arab menyebarkan Islam. Begitu pula Ibnu Bathuthah, pengembara muslim, yang ketika singgah di Aceh tahun 746 H/1345 M menuliskan bahwa di Aceh telah tersebar mazhab Syafii. Tapi baru abad 9 H (abad 15 M) penduduk pribumi memeluk Islam secara massal (Duta Masyarakat, 28-30 Maret 2007). Masa itu adalah masa dakwah Walisongo.


Dakwah Kultural = Dakwah Damai
Bagaimana Memahaminya?
Sumber Tulisan:
1. Asnan Wahyudi & Abu Khalid MA. Tanpa tahun. Kisah Wali Songo: Para Penyebar Agama Islam di Tanah Jawa. Surabaya: Karya Ilmu.2. Dewan Penterjemah Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir al Qur’an. 1971. Al Qur’an dan Terjemahnya. Medinah: Mujamma’ Khadim al Haramain asy Syarifain al Malik Fahd li Thiba’at al Mush-haf asy-Syarif.3. Harian Duta Masyarakat, 28 Maret 2007; 29 Maret 2007; 30 Maret 2007.4. Hariwijaya. 2003. Kisah Para Wali. Yogyakarta: Nirwana.5. Hasyim Asy’ari, KH. Tanpa tahun. Risâlah Ahlussunah wal Jamâ’ah. Pasuruan: Pustaka Sidogiri.6. Imam al-Ghazali. 2002. Ihyâ’ Ulûmid-dîn. Juz II. Beirut Lebanon: Darul Fikr.7. Imam an-Nawawi. 2001. Riyâdhush-Shâlihin. Beirut Lebanon: Darul Fikr.8. Muhammad Syamsu As, Drg. H. 1996. Ulama Pembawa Islam di Indonesia dan Sekitarnya. Jakarta: Lentera.9. Nur Amin Fattah. 1994. Metode Da’wah Walisongo. Semarang: CV Bahagia.10. Sayid Alawi bin Abbas al-Maliki al-Hasani. Tanpa tahun. Fathul-Qarîb al-Mujîb ‘alâ Tahdzîbi at-Targhîb wa at-Tarhîb. Mekah: al-Haramain.

Berbeda dengan dakwah Islam di Asia Barat, Afrika, dan Eropa yang dilakukan dengan penaklukan, Walisongo berdakwah dengan cara damai. Yakni dengan pendekatan pada masyarakat pribumi dan akulturasi budaya (percampuran budaya Islam dan budaya lokal). Dakwah mereka adalah dakwah kultural.


Banyak peninggalan Walisongo menunjukkan, bahwa budaya dan tradisi lokal mereka sepakati sebagai media dakwah. Hal ini dijelaskan—baik semua atau sebagian—dalam banyak sekali tulisan seputar Walisongo dan sejarah masuknya Islam di Indonesia. Misalnya, dalam Ensiklopedi Islam; Târikhul-Auliyâ’ karya KH Bisri Mustofa; Sejarah Kebangkitan Islam dan Perkembangannya di Indonesia karya KH Saifuddin Zuhri; Sekitar Walisanga karya Solihin Salam; Ulama Pembawa Islam di Indonesia dan Sekitarnya karya Drg H Muhammad Syamsu As.; Kisah Para Wali karya Hariwijaya; dan Kisah Wali Songo: Para Penyebar Agama Islam di Tanah Jawa karya Asnan Wahyudi dan Abu Khalid MA.


Dahulu di Indonesia mayoritas penduduknya beragama Hindu dan Budha, dan terdapat berbagai kerajaan Hindu dan Budha, sehingga budaya dan tradisi lokal saat itu kental diwarnai kedua agama tersebut. Budaya dan tradisi lokal itu oleh Walisongo tidak dianggap “musuh agama” yang harus dibasmi. Bahkan budaya dan tradisi lokal itu mereka jadikan “teman akrab” dan media dakwah agama, selama tak ada larangan dalam nash syariat.


Pertama-pertama, Walisongo belajar bahasa lokal, memperhatikan kebudayaan dan adat, serta kesenangan dan kebutuhan masyarakat. Lalu berusaha menarik simpati mereka. Karena masyarakat Jawa sangat menyukai kesenian, maka Walisongo menarik perhatian dengan kesenian, di antaranya dengan menciptakan tembang-tembang keislaman berbahasa Jawa, gamelan, dan pertunjukan wayang dengan lakon islami. Setelah penduduk tertarik, mereka diajak membaca syahadat, diajari wudhu’, shalat, dan sebagainya.


Walisongo sangat peka dalam beradaptasi, caranya menanamkan akidah dan syariat sangat memperhatikan kondisi masyarakat. Misalnya, kebiasaan berkumpul dan kenduri pada hari-hari tertentu setelah kematian keluarga tidak diharamkan, tapi diisi pembacaan tahlil, doa, dan sedekah. Bahkan Sunan Ampel—yang dikenal sangat hati-hati—menyebut shalat dengan “sembahyang” (asalnya: sembah dan hyang) dan menamai tempat ibadah dengan “langgar”, mirip kata sanggar.


Bangunan masjid dan langgar pun dibuat bercorak Jawa dengan genteng bertingkat-tingkat, bahkan masjid Kudus dilengkapi menara dan gapura bercorak Hindu. Selain itu, untuk mendidik calon-calon dai, Walisongo mendirikan pesantren-pesantren yang—menurut sebagian sejarawan—mirip padepokan-padepokan orang Hindu dan Budha untuk mendidik cantrik dan calon pemimpin agama.


Sebagian pihak mempermasalahkan metode dakwah Walisongo tersebut. Sebagian mempertanyakan kesesuaiannya dengan dalil syar’i. Sebagian lagi bahkan berani menyalahkan peninggalan para ulama-wali itu. Hal ini terutama dilakukan kaum modernis yang dipengaruhi pemikiran Wahabi yang kaku.


Bila mau berpikir jernih dan bijak, metode dakwah Walisongo tidak selayaknya dipertanyakan. Bahkan semestinya dipuji, karena terbukti kesuksesannya. Untuk dapat memahami mengapa Walisongo menerapkan metode dakwah semacam itu, beberapa hal perlu dilakukan.


Pertama, mempelajari sejarah mereka secara mendalam. Sebagaimana disebut di atas, banyak bacaan tentang sejarah Walisongo. Bacaan-bacaan tersebut bersumber dari kitab, babad, dan serat kuno, di antaranya Kitâb Kanzul Ulûm Ibnul Bathuthah; Babad Tanah Jawi; Babad Majapahit lan Para Wali; Hikayat Hasanuddin; Wali Sanga Babadipun Para Wali; dan Serat Centhini. Tulisan di masjid dan makam Walisongo juga dijadikan sumber. Beberapa buku orientalis juga dijadikan sumber, tapi para sejarawan Islam bersikap selektif dan hati-hati dalam mengutip keterangan dari non muslim ini.


Kedua, selalu mengingat bahwa Walisongo ulama yang alim, yang tak akan sembarangan dalam berbuat. Menurut Kitâb Kanzul Ulûm Ibnul Bathuthah, Walisongo adalah sembilan ulama berilmu agama tinggi serta mempunyai karamah, yang diutus Sultan Muhammad I Turki untuk menyebarkan Islam di Jawa. Bila salah satu pergi atau meninggal, maka segera digantikan wali lain.


Sunan Bonang meninggalkan Primbon Wejangan Sunan Bonang berisi Fikih, Tauhid, dan Tasawuf, di antaranya berdasarkan Ihyâ’ Ulûmid-dîn al-Ghazali, al-Anthâki dari Dawud al-Anthaki, dan kitab Syekh Abdul Qodir al-Jailani. Menurut Muhammad Syamsu As., ajaran Sunan Bonang mengikuti akidah Ahlusunah wal Jamaah dengan mazhab Syafii, dan mewakili ajaran semua Walisongo.


Masih menurut ia, Sunan Giri dinamai Sultan Abdul Faqih, karena Ilmu Fikihnya sangat mendalam, ia mengajar Ilmu Fikih, Ilmu Tafsir, Ilmu Hadits, Nahwu, dan Sharaf; Sunan Kudus dijuluki Waliyul Ilmi, menguasai Ilmu Ushul Hadits, Ilmu Tafsir, Ilmu Sastra, Manthiq, dan terutama Ilmu Fikih; dan Sunan Gunung Jati mempelajari Ilmu Syariat, Hakikat, Thariqat, dan Ma’rifat.


Ketiga, mempelajari metode dakwah Nabi Muhammad S.A.W., sahabat, dan ulama salaf sebagai perbandingan. Setelah diteliti, ternyata dakwah Walisongo yang bijak dan halus sesuai dengan dakwah Nabi S.A.W. Dakwahnya sesuai ayat, “Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara yang baik” (QS an-Nahl [16]: 125). Dan ayat, “Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentu mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu” (QS Ali Imran [3]: 159). Juga pesan Nabi S.A.W. saat mengutus Abu Musa dan Mu’adz berdakwah, “Mudahkanlah, jangan mempersulit. Berilah kabar gembira, jangan membuat (objek dakwah) lari!” (HR Muslim). Dan Hadits dari Siti Aisyah, “Rasulullah S.A.W. memerintah kami menempatkan (memperlakukan) manusia sesuai keberadaan (akal) mereka.” (HR Abu Dawud)


Tentang Walisongo membuat tembang dan puji-pujian Jawa, hal ini sebagaimana sahabat dan ulama salaf membuat syair-syair keagamaan Arab. Bahasanya saja beda. Tentang membuat dan menggunakan gamelan serta beduk, kemungkinan besar berpedoman pada pendapat al-Ghazali dalam Ihyâ’ Ulûmid-dîn bahwa alat musik yang dilarang hanya yang disebut dalam Hadits.


Tentang pertunjukan wayang, awalnya Sunan Giri tak setuju, tapi akhirnya beliau dan wali lainnya menyetujui setelah Sunan Kalijogo mengusulkan wayang diubah bentuknya: tangan lebih panjang dari kaki, hidung panjang-panjang, kepala agak menyerupai binatang, dan lain-lain agar tak serupa persis dengan manusia. Tentang membakar kemenyan, bukan untuk arwah orang mati, tapi untuk mengharumkan ruangan dan karena Nabi S.A.W. suka wangi-wangian.


Keempat, selalu husnudh-dhan (berbaik sangka) pada Walisongo. Apabila ada metode dakwah mereka yang tampak kurang sesuai syariat, sebaiknya menganggap (1) mungkin sumber/penulis sejarahnya yang keliru, bukan Walisongo; dan (2) mungkin diri kita yang belum memahami/menemukan dalil dan pendapat ulama salaf yang mereka gunakan.


Jika tidak husnudh-dhan, kita akan menyalahkan mereka seperti kaum Wahabi dan modernis menyalahkan para ulama. KH Hasyim Asy’ari dalam Risâlah Ahlussunah wal Jamâ’ah mengutip ucapan Syekh Muhammad Bakhit al-Muthi’i, “Mereka (Wahabi dan yang sealiran) golongan yang bermain-main dengan agama, mereka mencela para ulama salaf dan khalaf, dan mengatakan, ‘Mereka itu tidak ma’shum (terjaga dari dosa seperti Nabi), maka tidak selayaknya mengikuti mereka.’” Na’ûdzu billâh. Walisongo memang tidak ma’shûm, tapi bukan muqashshir (orang sembrono), apalagi jâhil (orang bodoh). Mereka mahfûdz (terjaga dari dosa, sebagai wali Allah) dan ulama yang alim.


Dan kelima, selalu menghormati Walisongo sebagai penyebar Islam dan guru. Seandainya bukan karena mereka, mungkin kita saat ini beragama Hindu atau Budha seperti nenek moyang kita. Walisongo guru kita, karena nenek moyang kita belajar pada mereka atau murid-murid mereka; dan kiai serta guru kita masa sekarang—utamanya di pesantren—belajar pada gurunya, gurunya belajar pada gurunya lagi, terus sampai Walisongo. Karena itulah para ulama dan habaib mengamalkan ajaran Islam tradisionalis Walisongo, bahkan beberapa menulis kitab/buku untuk membelanya. Masyarakat umum juga ikut mengamalkannya.


Walhasil, Walisongo adalah ulama-wali yang alim dan bijak. Mereka dan metode dakwah serta peninggalannya seyogianya dihormati. Nabi S.A.W. bersabda pada Sayidina Ali, “Demi Allah, sungguh Allah memberi petunjuk pada seseorang (hingga masuk Islam) melalui kamu itu lebih baik bagimu daripada memperoleh unta merah” (HR Bukhari-Muslim). Nabi S.A.W. juga bersabda, “Barangsiapa memberi petunjuk pada kebaikan, dia mendapat pahala sebagaimana orang yang melakukannya” (HR Muslim). Hadits terakhir ini, menurut Sayid Alawi bin Abbas al-Maliki, menunjukkan keutamaan ilmu dan bahwa Nabi S.A.W. mendapat pahala seperti pahala seluruh umatnya, sejak diutus sampai Kiamat. Maka begitu pula Walisongo, sebagai penyebar Islam “pertama”, mereka mendapat pahala seperti pahala semua umat Islam Indonesia, sejak dakwahnya sampai Kiamat



Sumber Tulisan:


1. Asnan Wahyudi & Abu Khalid MA. Tanpa tahun. Kisah Wali Songo: Para Penyebar Agama Islam di Tanah Jawa. Surabaya: Karya Ilmu.
2. Dewan Penterjemah Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir al Qur’an. 1971. Al Qur’an dan Terjemahnya. Medinah: Mujamma’ Khadim al Haramain asy Syarifain al Malik Fahd li Thiba’at al Mush-haf asy-Syarif.
3. Harian Duta Masyarakat, 28 Maret 2007; 29 Maret 2007; 30 Maret 2007.
4. Hariwijaya. 2003. Kisah Para Wali. Yogyakarta: Nirwana.
5. Hasyim Asy’ari, KH. Tanpa tahun. Risâlah Ahlussunah wal Jamâ’ah. Pasuruan: Pustaka Sidogiri.
6. Imam al-Ghazali. 2002. Ihyâ’ Ulûmid-dîn. Juz II. Beirut Lebanon: Darul Fikr.
7. Imam an-Nawawi. 2001. Riyâdhush-Shâlihin. Beirut Lebanon: Darul Fikr.
8. Muhammad Syamsu As, Drg. H. 1996. Ulama Pembawa Islam di Indonesia dan Sekitarnya. Jakarta: Lentera.
9. Nur Amin Fattah. 1994. Metode Da’wah Walisongo. Semarang: CV Bahagia.
10. Sayid Alawi bin Abbas al-Maliki al-Hasani. Tanpa tahun. Fathul-Qarîb al-Mujîb ‘alâ Tahdzîbi at-Targhîb wa at-Tarhîb. Mekah: al-Haramain.

AHLI MAJLIS DAAWAH WALI SONGO

Walisongo Peringkat Pertama (1404 – 1435 M)

1. Maulana Malik Ibrahim, asal Samarqand, Rusia Selatan [wafat 1419 M] 
2. Maulana Ishaq, asal Samarqand, Rusia Selatan 
3. Maulana Ahmad Jumadil Kubro, asal Mesir 
4. Maulana Muhammad Al-Maghrabi, asal Maroko 
5. Maulana Malik Isra'il, asal Turki [wafat 1435 M] 
6. Maulana Muhammad Ali Akbar, asal Persia, Iran [wafat 1435 M] 
7. Maulana Hasanuddin, asal Palestina 
8. Maulana 'Aliyuddin, asal Palestina 
9. Syekh Subakir, asal Persia Iran.

Walisongo Peringkat ke-2 (1435 - 1463 M)

1. Sunan Ampel, asal Champa, Muangthai Selatan [tahun 1419 menggantikan Maulana Malik Ibrahim] 
2. Maulana Ishaq, asal Samarqand, Rusia Selatan [wafat 1463] 
3. Maulana Ahmad Jumadil Kubro, asal Mesir 
4. Maulana Muhammad Al-Maghrabi, asal Maroko 
5. Sunan Kudus, asal Palestina [tahun 1435 menggantikan Maulana Malik Isra’il] 
6. Sunan Gunung Jati, asal Palestina [tahun 1435 menggantikan Maulana Muhammad Ali Akbar] 
7. Maulana Hasanuddin, asal Palestina [wafat 1462 M] 
8. Maulana 'Aliyuddin, asal Palestina [wafat 1462 M] 
9. Syekh Subakir, asal Persia Iran.[wafat 1463 M, makamnya di Iran]

Walisongo Peringkat ke-3 (1463 - 1466 M)

1. Sunan Ampel, asal Champa, Muangthai Selatan 
2. Sunan Giri, asal Belambangan,Banyuwangi, Jatim [tahun 1463 menggantikan Maulana Ishaq] 
3. Maulana Ahmad Jumadil Kubro, asal Mesir [w.1465 M] 
4. Maulana Muhammad Al-Maghrabi, asal Maroko [w.1465 M] 
5. Sunan Kudus, asal Palestina 
6. Sunan Gunung Jati, asal Palestina 
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim [tahun 1462 menggantikan Maulana Hasanuddin] 
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim [tahun 1462 menggantikan Maulana ‘Aliyyuddin] 
9. Sunan Kalijaga, asal Tuban, Jatim [tahun 1463 menggantikan Syaikh Subakir]

Walisongo Peringkat ke-4 (1466 - 1513 M)

1. Sunan Ampel, asal Champa, Muangthai Selatan [w.1481] 
2. Sunan Giri, asal Belambangan,Banyuwangi, Jatim [w.1505] 
3. Raden Fattah, asal Majapahit, Raja Demak [pada tahun 1465 mengganti Maulana Ahmad Jumadil Kubra] 
4. Fathullah Khan [Falatehan], asal Cirebon [pada tahun 1465 mengganti Maulana Muhammad Al-Maghrabi] 
5. Sunan Kudus, asal Palestina 
6. Sunan Gunung Jati, asal Palestina 
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim 
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim 
9. Sunan Kalijaga, asal Tuban, Jatim [wafat tahun 1513]

Walisongo Peringkat ke-5 (1513 - 1533 M)

1. Syaikh Siti Jenar, asal Persia, Iran, wafat tahun 1517] [tahun 1481 Menggantikan Sunan Ampel] 
2. Raden Faqih Sunan Ampel II [ Tahun 1505 menggantikan kakak iparnya, yaitu Sunan Giri] 
3. Raden Fattah, asal Majapahit, Raja Demak [wafat tahun 1518]
4. Fathullah Khan [Falatehan], asal Cirebon 
5. Sunan Kudus, asal Palestina [wafat 1550] 
6. Sunan Gunung Jati, asal Cirebon 
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim, [w.1525 M] 
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim [w. 1533 M] 
9. Sunan Muria, Asal Gunung Muria, [tahun 1513 menggantikan ayahnya yaitu Sunan Kalijaga]

Walisongo Peringkat ke-6 (1533 - 1546 M)

1. Syaikh Abdul Qahhar [Sunan Sedayu], asal Sedayu [Tahun 1517 menggantikan ayahnya, yaitu Syaikh Siti Jenar] 
2. Raden Zainal Abidin Sunan Demak [Tahun 1540 menggantikan kakaknya, yaitu Raden Faqih Sunan Ampel II) 3. Sultan Trenggana [tahun 1518 menggantikan ayahnya yaitu Raden Fattah] 
4. Fathullah Khan [Falatehan], asal Cirebon, [wafat tahun 1573] 
5. Sayyid Amir Hasan, asal Kudus [tahun 1550 menggantikan ayahnya, yaitu Sunan Kudus] 
6. Sunan Gunung Jati, asal Cirebon [w.1569] 
7. Raden Husamuddin Sunan Lamongan, asal Lamongan [Tahun 1525 menggantikan kakaknya, yaitu Sunan Bonang] 
8. Sunan Pakuan, asal Surabaya, [Tahun 1533 menggantikan ayahnya, yaitu Sunan Derajat] 
9. Sunan Muria, asal Gunung Muria, [w. 1551]

Walisongo Peringkat ke-7 (1546- 1591 M)

1. Syaikh Abdul Qahhar [Sunan Sedayu], asal Sedayu, [wafat 1599] 
2. Sunan Prapen, asal Gresik [tahun 1570 menggantikan Raden Zainal Abidin Sunan Demak] 
3. Sunan Prawoto, Demak [ tahun 1546 Menggantikan ayahnya Sultan Trenggana] 
4. Maulana Yusuf, asal Cirebon [pada tahun 1573 menggantikan pamannya yaitu Fathullah Khan [Falatehan], Maulana Yusuf adalah cucu Sunan Gunung Jati] 
5. Sayyid Amir Hasan, asal Kudus 
6. Maulana Hasanuddin, asal Cirebon [pada tahun 1569 menggantikan ayahnya, yaitu Sunan Gunung Jati] 
7. Sunan Mojoagung [tahun 1570 Menggantikan Sunan Lamongan] 
8. Sunan Cendana, asal Surabaya, [tahun 1570 menggantikan kakeknya, yaitu Sunan Pakuan] 
9. Sayyid Shaleh [Panembahan Pekaos], asal Surabaya, [tahun 1551 menggantikan kakek dari ibunya, yaitu Sunan Muria. Sedangkan Sayyid Shaleh adalah Shaleh bin Amir Hasan bin Sunan Kudus]

Walisongo Peringkat ke-8 (1592- 1650 M)

1. Syaikh Abdul Qadir [Sunan Magelang], asal Magelang, [wafat 1599], menggantikan Sunan Sedayu 
2. Baba Daud Ar-Rumi Al-Jawi, [1650 menggantikan Gurunya yaitu Sunan Prapen] 
3. Sultan Hadiwijaya [Joko Tingkir], [tahun 1549 Menggantikan Sultan Prawoto] 
4. Maulana Yusuf, asal Cirebon 
5. Sayyid Amir Hasan, asal Kudus 
6. Maulana Hasanuddin, asal Cirebon 
7. Syaikh Syamsuddin Abdullah Al-Sumatrani, [tahun 1650 Menggantikan Sunan Mojo Agung] 
8. Syaikh Abdul Ghafur bin Abbas Al-Manduri, [tahun 1650 menggantikan Sunan Cendana] 
9. Sayyid Shaleh [Panembahan Pekaos]

Walisongo Peringkat ke 9 (1650 – 1750M)

1. Syaikh Abdul Muhyi Pamijahan [tahun 1750 menggantikan Sunan Magelang] 
2. Syaikh Shihabuddin Al-Jawi [tahun 1749 menggantikan Baba Daud Ar-Rumi] 
3. Sayyid Yusuf Anggawi [Raden Pratanu Madura], Sumenep Madura [Menggantikan mertuanya, yaitu Sultan Hadiwijaya / Joko Tingkir] 
4. Syaikh Haji Abdur Rauf Al-Bantani, [tahun 1750 Menggantikan Maulana Yusuf, asal Cirebon ] 
5. Syaikh Nawawi Al-Bantani. [1740 menggantikan Gurunya, yaitu Sayyid Amir Hasan bin Sunan Kudus] 
6. Sultan Abulmufahir Muhammad Abdul Kadir [ tahun 1750 menggantikan buyutnya yaitu Maulana Hasanuddin] 
7. Sultan Abulmu'ali Ahmad [Tahun 1750 menggantikan Syaikh Syamsuddin Abdullah Al-Sumatrani] 
8. Syaikh Abdul Ghafur bin Abbas Al-Manduri 
9. Sayyid Ahmad Baidhawi Azmatkhan [tahun 1750 menggantikan ayahnya, Sayyid Shalih Panembahan Pekaos]

Walisongo Peringkat ke-10 (1751 – 1897M)

1. Pangeran Diponegoro [ menggantikan gurunya, yaitu: Syaikh Abdul Muhyi Pamijahan] 
2. Sentot Ali Basyah Prawirodirjo, [menggantikan Syaikh Shihabuddin Al-Jawi] 
3. Kyai Mojo, [Menggantikan Sayyid Yusuf Anggawi [Raden Pratanu Madura] 
4. Kyai Kasan Besari, [Menggantikan Syaikh Haji Abdur Rauf Al-Bantani] 
5. Syaikh Nawawi Al-Bantani. … 
6. Sultan Ageng Tirtayasa Abdul Fattah, [menggantikan kakeknya, yaitu Sultan Abulmufahir Muhammad Abdul Kadir] 
7. Pangeran Sadeli, [Menggantikan kakeknya yaitu: Sultan Abulmu'ali Ahmad] 
8. Sayyid Abdul Wahid Azmatkhan, Sumenep, Madura [Menggantikan Syaikh Abdul Ghafur bin Abbas Al-Manduri] 
9. Sayyid Abdur Rahman (Bhujuk Lek-palek), Bangkalan, Madura, [Menggantikan kakeknya, yaitu: Sayyid Ahmad Baidhawi Azmatkhan].[2]

Tahun 1830 – 1900 Majelis Dakwah Walisongo dibekukan oleh Kolonial Belanda, dan banyak para ulama’ keturunan Walisongo yang dipenjara dan dibunuh.

MEMURNIKAN PANDANGAN TERHADAP WALI SONGO

Oleh:
Shohibul Faroji Azmatkhan
(Mursyid Tarekat Walisongo, Arkeolog & Genealog Walisongo)

Kisah perjuangan sembilan wali (Walisongo) dalam syiar Islam di tanah Jawa pada abad ke-17 sudah banyak diketahui umat. Namun, pengetahuan masyarakat itu tak jarang bercampur dengan unsur sinkretisme (paham pencampuran budaya bahkan klenik dalam peribadatan) yang tidak ada dalam Islam dan para wali pun tidak mengajarkannya.

Munculnya sinkritisme dalam pemahaman masyarakat mengenai keberadaan Walisongso banyak yang berasal dari dongeng secara turun temurun yang dibumbui oleh kisah-kisah yang irrasional. Tak ayal banyak pula bagian dari cerita tersebut yang sebenarnya hanya budaya masyarakat setempat.

Maka solusinya, seharusnya pemahaman masyarakat tentang walisongo yang berasal dari dongeng tersebut, harus diluruskan dan diarahkan, dengan cara menyajikan informasi ilmiah berdasarkan arkeologi sejarah tentang eksistensi walisongo dan dakwahnya.

Pemahaman masyarakat terhadap Walisongo salah satunya adalah tentang pengertian kata 'songo' atau 'sanga'. Ada yang menghubungkan pengertian 'sanga' dengan keberadaan jumlah dewa-dewa Hindu -- yang dikenal masyarakat Jawa sebelum kedatangan Islam. Pemahaman masyarakat tersebut perlu dikaji secara ilmiah dengan memikirkan situasi dan kondisi mayarakat pada masa itu. Dengan demikian pandangan yang tidak sesuai dengan dasar Islam -- Alquran dan Hadits -- dapat diluruskan.

Contoh sinkritisme pemahaman masyarakat tentang walisongo (merupakan salah tafsir dari masyarakat, disebabkan penulisan sejarah tidak berdasarkan data ilmiah, tetapi berdasarkan mitos dan legenda):

Kesalahan masyarakat dalam memahami pengertian walisongo, yaitu ada sebagian masyarakat yang menyebut walisongo itu berasal dari kata "sanga" yang dihubungkan dengan dewa-dewa agama Hindu. Akibatnya muncul tradisi-tradisi hindu yang diamalkan oleh sebagian kecil umat Islam, dan ketika mereka ditegur, mereka menjawab, ini ajaran walisongo. Padahal bukan. seperti: ajaran semedhi, mengantarkan mayat dengan membawa payung, berziarah dengan membawa bunga, membakar kemenyan, acara tujuh harian kematian, empat puluh harian, dan beberapa tradisi hindu yang diadopsi oleh umat Islam selama ini. Padahal WALISONGO tidak pernah mengajarkan bid'ah, takhayyul dan khurafat, seperti apa yang berkembang di masyarakat saat ini. Karena sejarah membuktikan bahwa sunan-sunan Walisongo adalah kumpulan para mursyid (guru tarekat) yang sekaligus seorang fuqoha' (pakar ilmu syari'at), di samping mereka seorang mujahid Islam yang pemberani.

Kesalahan masyarakat dalam memahami pengertian "keramat" atau "karomah", yang diterjemahkan dengan kesaktian seorang wali. Sehingga yang diilustrasikan oleh beberapa film dan sinetron walisongo, adalah adegan-adegan kekerasan, duel beladiri, atraksi kesaktian, dan keanehan-keanehan semacam sulap. Padahal seharusnya pemahaman yang benar adalah Karomah Walisongo artinya Kemuliaan walisongo itu terletak pada penerapan Aqidahnya yang benar terhadap masyarakat, yaitu mengubah aqidah masyarakat yang sinkritisme, animisme, sekulerisme, pluralisme, liberalisme bahkan atheisme, diryubah menjadi aqidah TAUHID, penerapan syariat Islam secara "rahmatal lil alamin" dengan metode dakwah yang halus dan lembut, serta keteladan para walisongo melalui muamalah Islam dengan menerapkan perdagangan Islam, membentuk kafilah dagang, mensosialisasikan penerapan mata uang dinar emas dan dirham perak, keteladanan dalam berkhlakul karimah, dan bertarekat dengan tarekat walisongo, yaitu tarekat yang berlandaskan Kitabullah dan Sunnah Rasulullah, dan konsisten dalam Aqidah Ahlussunnah Wal Jama'ah.

Menyebut Syekh Siti Jenar berasal dari cacing. Ini adalah cerita dari mulut ke mulut, atau legenda yang tidak rasional, dan menyalahi Hukum Allah. 

Menyebut Maulana Malik Israil ditafsirkan difitnah sebagai seorang Yahudi yang berdakwah Islam di tanah Jawa, Padahal Gelar Maulana Malik Israil di dapat karena beliau ditunjuk sebagai Raja di Kawasan Al-Quds (sekarang menjadi negara Palestina dan Israel) pada era Khilafah Turki Utsmani, Khalifah Muhammad II Al-Fattah (berkuasa antara tahun 855H/1451 M - 884H/ 1481 M). Nama asli Maulana Malik Israel adalah Sayyid Ali Nurul Alam bergelar Maulana Malik Israel atau Sultan Qunbul, yang merupakan Kakek dari Sunan Gunung Jati. Silsilah Nasabnya adalah Sayyid Ali Nurul Alam bin Husain Jamaluddin bin Ahmad Jalaluddin bin Abdullah Azmatkhan bin Sayyid Abdul Malik bin Alwi (Ammul Faqih Muqaddam) bin Muhammd Shahib Mirbath bin Ali Khali’ Qasam bin Alawi bin Muhammad bin Alawi bin Ubaidillah bin Ahmad al-Muhajir bin Isa ar-Rumi bin Muhammad an-Naqib bin Ali al-Uraidhi bin Ja'far ash-Shadiq bin Muhammad al-Baqir bin Ali bin Husain bin Ali bin Abu Thalib dan Fatimah az-Zahra binti Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam. 

Pernikahan para syarifah keturunan walisongo dengan Raja Majapahit yang hindu, juga tidak benar. Karena sampai sekarang ini, keluarga besar keturunan walisongo, masih berpegang teguh dengan "Kafa'ah Syarifah", yang mengajarkan bahwa syarifah (wanita keturunan walisongo hanya bisa menikah dengan sayyid). 

Pemahaman yang salah dari masyarakat juga, terjadi dengan menyebut ajaran kejawen (javanisme) sebagai warisan dari ajaran walisongo, seperti beberapa kitab jawa tentang sinkritisme jawa-hindu-islam, seperti ajaran tapa brata, semedhi, yoga brata. Padahal fakta ilmiahnya, para walisongo tidak pernah mengajarkan kekufuran semacam itu.

SEJARAH WALI SONGO

Menurut Al-Habib Salim bin Abdullah Asy-Syathiri, ulama' asli Tarim Hadramaut Yaman, para Walisongo yang menyebarkan dakwah Islam di Tanah Jawa adalah para 'alawiyin yang datang dari Hadramaut. Mereka merupakan dzurriyyat Rasulullah S.A.W. yang silsilah mereka bersambung kepada Al-Imam Ahmad Al-Muhajir. Silsilah Walisongo sampai kepada Al-Imam As-Sayyid Alwi 'Ammi al-Faqih al-Muqoddam (paman dari Muhammad al-Faqih al-Muqoddam). Sayyid 'Alwi ini memiliki 3 putra dan dari 3 putra inilah yang meregenerasikan para ulama yang bertebaran ke pelbagai penjuru dunia.


Di antara putra nya itu adalah Sayyid Abdul Malik Azmatkhan yang kemudian hijrah ke India dan menjadi Raja di sana. Sayyid Abdul Malik Azmatkhan memiliki putera yang bernama Sayyid Abdullah,dari Sayyid Abdullah inilah terlahir Sayyid Ahmad Jalaludin. Sayyid Ahmad Jalaluddin memiliki putera yang bernama Sayyid Husain Jamaluddin, yang selanjutnya memiliki keturunan penyebar dakwah Islam di Asia Tenggara terkenal dengan sebutan Walisongo. Majelis Dakwahnya disebut Majelis Dakwah Walisongo.


Penggagas Walisongo adalah Khalifah Muhammad I [Kekhalifahan Turki Utsmani] tahun 1404 M/808 H yang awalnya menugaskan para Ulama mumpuni yang nasabnya sebagian besar dari asal Hadhramaut Yaman (Azmatkhan Ba'alawi Al-Husaini), namun masing-masing telah berdakwah ke berbagai penjuru dunia sehingga disebut berasal dari beragam daerah di berbagai penjuru kawasan Islam. Beliau lantas menugaskan para Dai' tersebut untuk berdakwah di Asia Tenggara dalam suatu Majelis Dakwah Walisongo.


Masjid Demak yang menjadi pusat kegiatan daawah Wali Songo.


Jajaran Walisongo yang paling dikenal masyarakat, sesuai kawasan lokasi dakwah di pulau Jawa :
Jawa Timur : 1. Maulana Malik Ibrahim[1] 2. Sunan Ampel 3. Sunan Giri 4. Sunan Bonang 5. Sunan Drajat
Jawa Tengah : 6. Sunan Kudus 7. Sunan Kalijaga 8. Sunan Muria
Jawa Barat : 9. Sunan Gunung Jati


Namun, nama-nama di atas secara sejarah tidaklah hidup bersama-sama (berlainan zaman). Dalam sejarah, Majelis Dakwah Wali Songo secara berkala keanggotaannya mengalami pergantian...

12 April, 2012

MONTAJ WALI SONGO SEMPENA HaRUM 2012

TOK MAT: SUATU RENUNGAN

Pagi semalam semasa sedang bersarapan di kedai Kak Norma, pandangan ana tertarik pada seorang lelaki tua yang baru je duduk kat meja sebelah. Kelihatan bermuram durja sahaja…sehingga ana pun turut dapat merasa kedukaannya.

“Tok! Lamo doh tok jupo dio…bakpo Tok sedih & muram semacam jah ni?” bicara hati ana.

Ana tegur & mengajak Tok untuk sama-sama bersarapan dengan kami. Dengan lemah langlai Tok bangun & menghampiri meja kami & duduk di sebelah ana.

“Lamo tok jupo. Nok gi kebung ko?” tanya ana.

“Dok…Tok tok cekak doh nok wak kerjo. Lamo doh tok wak kerjo…Tok tok sihak mano loni. Sakik sokmo. Ni demae ni…tapi usoho gok gi cari batu nesan utk Wan. Tak dok batu nesan lagi. Takdok sapo caro… Keno kito jugok wak sakik-sakik pun.” balas Tok dengan nada sedih. Dari raut wajah, nada suara, gaya cakap & perlakuan beliau…cukup jelas tergambar kesedihan Tok.

“Wan dah meninggal? Inna lillahi wainna ilaihi roojiuun…” kata hati ana terkejut. Ana tak tahu pun berita ni. Pagi ni baru tahu…masyaAllah…

Tok & Wan ni sepasang warga emas yang begitu ramah & mesra dengan kami sekeluarga semasa kami mula-mula datang ke Merapoh dulu. Tahun-tahun awal, kami tinggal di Kuarters JKR Merapoh, belakang Balai Polis Merapoh…dipenuhi semak samun & agak menyeramkan (kata zaujah ana masa tu). Sampai zaujah ana menangis-nangis nak balik Kota Bharu semula. Masa tu Imdadullah kecil lagi…umur 2 tahun, baru belajar nak bercakap.

Mereka sangat manja dengan Fathiyyah & Imdadullah pada masa tu. Selalu je kami diajak bertandan ke rumah mereka & selalu juga Tok menghadiahkan kami ikan-ikan sungai yang dijalanya di lombong. Macam-macam jenis ikan-ikan sungai yang diberikannya, kadang-kadang tu besar-besar. Allahu robbi…mewah makan ikan masa tu. Ada juga beberapa kali mereka ni bagi ikan pekasam…masyaAllah…menyangkut!

“Tuh! Batu nesan tu...Tok cari lombong. Molek sikik batu lombong. Tok toksir pakai tambok (belindan). Erm…lamo doh Tok tok gi lombong, duo tahun doh. Suruh ore tulih namo Wan. Ni nok gi tane kubo pah.” sambung Tok lagi menyedarkan ana dari ingatan lama...kisah mula-mula berhijrah ke Merapoh. Erm…betapa masa berlalu banyak sudah, tapi tak terasa.  Erm...dua tahun dah rupanya Tok dah tak buat kerja-kerja biasa dia, ke kebun & ke lombong.

Setelah bersarapan ana ajak Imdad pergi ziarah kubur Wan bersama Tok. Imdad tak ingat…masa tu dia masih kecil. Takpelah…sekurang-kurangnya biar dia reti sedikit sebanyak menghormati orang tua, tahu apa & kenapa orang ziarah kubur, apa tu kematian…suasana perkuburan. Teringat pula cerita Tuan Syeikh Murtadzha baru ni, iaitu ziarah kubur dapat melembutkan hati. Ada seorang ayah yang ada masalah anak degil sakan, jadi beliau nasihatkan si ayah tadi agar kerap bawa budak tu ke kuburan…Alhamdulillah…akhirnya si anak tu berubah perangainya, lembut hatinya. Baarokallah…!

Sesampai di kubur Wan, ana ajak Imdad sama-sama berdoa, hadiahkan Al Fatihah & Al Ikhlas. Pastu ana bantu Tok menanam batu nesan & Imdad pula mencari batu-batu sebesar penumbuk lebih untuk disusun sekeliling kubur tersebut.

Hati ana tersentuh bila melihat Tok mencabut rumput rampai, menggali & menyusun batu-batu di kuburan isterinya dengan tersedu-sedu. Begitulah kasihnya seorang suami…membuatkan ana termenung seketika…”Aku..???” Wajah zaujah ana mula terbayang di fikiran…”Isteriku…”

Tok Mat sedang mengorek lubang di pusara isterinya yang dikasihi
untuk menanam batu nesan dengan diperhatikan oleh Imdadullah.

Imdad kata, “Abah…Imdad tengok Tok nangih sakni maso kak kubur Wan. Siae ko Tok Abah dih… Sedih dio…”

“Tok sedih bakpo…dulu Tok wak gapo, gi mano semuo samo-samo nga Wan. Pah bilo Wan mati…takdok ore lagi doh yae temae Tok… Tok sore jah… Sunyi lah dio. Tu yae Tok sedih tu… Kalu Abah pun sedih…” balas ana.

Sebelum balik, ana sempat meninjau Masjid Lama Merapoh. Usang sudah… Kalu ikutkan periwayatan dari Cikgu Yong…hehehe…macam-macam cerita aneh & misteri berkaitan dengan Masjid Lama Merapoh ni. Wallahu a’alam. Apa yang pasti…semasa nak menaiki masjid tersebut, ana bagi salam & terasa suatu suasana yang aneh!!!


Kolah berwudu' di perkarangan masjid...



Keadaan masjid yang usang...

09 April, 2012

MAJLIS ZIKIR BERSAMA SAHIBUS SAMAHAH DATO SHEIKH MOHD. MURTADZHA

AlhamduliLLAH semalam berkesempatan bersama-sama dalam majlis yang dihadiri oleh Sahibus Samahah Dato Sheikh Murtadzha di Surau Haji Awang Alim, Atas Banggol, Kota Bharu. Majlis bermula selepas Maghrib. Ana bersama Fauzi & Imdad pula terpaksa balik awal...terpaksa bertolak ke Merapoh sebaik sahaja selesai solat Isya'. Kami bertolak balik lebih kurang pukul 10:50 malam & sampai ke Merapoh lebih kurang pukul 2:00 pagi.

MasyaAllah...Ustaz Yasak pun ada gok. Lama doh nok jumpa dia...

Kumpulan qasidah...


Alhamdulillah banyak pesanan yang disampaikan oleh Tuan Sheikh buat ikhwan Ahmadiyyah disamping pengijazahan beberapa amalan. Mudahan dipermudahkan Allah S.W.T. mengamalkannya & mengistiqamahkannya...aamiin.

03 April, 2012

MENANGANI ANAK KERAK?

Kejap tadi ada sahabat ana dari Lipis bertanyakan ana sama ada pernah menangani masalah berkaitan/berpunca dari gangguan anak kerak. Jawapannya tiada pengalaman ana dengan anak kerak ni, walau di Kelantan ia termasuk kategori agak famous jugala. Tah! Kalau boleh tak nak la berdepan masalah yang pelik-pelik, ana ni bukannya mahir sangat, membantu sekadarnya je...dah la masih baru lagi tu dalam dunia rawatan ni, banyak sangat yang tak tahu & retinya, tak komitted pulak tu. 

Namun bila ada yang bertanya, maknanya Allah S.W.T. nak mengurniakan ilmu sedikit sebanyak. Jadi ana cuba cari maklumat tentang anak kerak ni. Apa yang ana dapat adalah seperti berikut;

Anak kerak ni macam toyol gak, cuma dia ada lebih sikit dari toyol. Tah lebih apa... Anak kerak dikatakan berasal dari janin atau bayi yang dibunuh dalam lingkungan umur 6 hingga 7 bulan dalam kandungan, iaitu sebelum dilahirkan. Anak kerak yang paling kuat dikatakan berasal daripada mayat bayi sulung dari ibu & bapanya yang juga anak sulung. Bayi tersebut dibunuh & keluarkan pada hari Selasa. Mereka dikecutkan oleh bomoh bagi tujuan amalan perubatan dan juga bagi tujuan melakukan kejahatan

Mayat bayi yang telah dikeringkan.

Disebabkan itulah, pada masa dulu menjadi pantang masyarakat pantai timur mendedahkan hiraki mereka dalam adik beradik sekiranya mereka anak sulung...kepada orang yang tidak dikenali. Ilmu anak kerak ini biasanya popular dalam kalangan penduduk Pattani.


Anak kerak ini perlu dilayan dan dijaga dengan baik, macam bayi. Ini disebabkan ia dikatakan akan memakan tuannya sekiranya terabai. Oleh itu semua perkakasan seperti buaian, kelambu nyamuk, bantal, tilam dan susu perlu disediakan secara berterusan selagi mana anak kerak ini dimiliki.


Wallahu a'alam...

02 April, 2012

MUFTI PERTAMA PERAK DARUL RIDZUAN

Sabtu baru ni bapa saudara ana (abang kepada ibu ana) yang kami panggil Pok Teh Zain telah kembali ke rahmatuLLAH. Jadi bersama adik, ibu & bapa saudara kami, Dato' Wan Kamaruzzaman bin Wan Mahmood, kami telah ke Jerteh untuk menghadiri solat jenazah & seterusnya pengkebumian beliau. Namun Allah S.W.T. tidak mengizinkan kami berjumpa dengan Allahyarham buat kali terakhir. Dengan diimami oleh bapa saudara ana, kami bersolat jenazah ghaib kat rumah Allahyarham. Jenazah disemadikan di perkuburan di belakang Masjid Hadari Jerteh. 

Dalam perhimpunan keluarga, maka bapa saudara ana, iaitu Dato' Wan Kamaruzzaman ada bercerita tentang kisah datuk, moyang & salasilah keluarga kami dahulu sekadar yang beliau tahu, pernah dengar & alami semasa kecil & semasa remaja beliau. Sebahagian yang diceritakan tu ana pernah dengar semenjak dari kecil namun tak diendahkan sangat. Tapi malam baru ni, timbul keinginan yang kuat untuk menyelidiki pasal salasilah ini. Tambahan lagi bila mengetahui yang datuk kepada nenek ana dulu dikatakan adalah Mufti pertama Perak Darul Ridzuan, iaitu Haji Wan Muhammad@Ahmad bin Haji Wan Hussin bin Haji Wan Muhammad Nur Marbo Al-Fathani. Bapa saudara ana mencadangkan agar diadakan haul bagi menghimpunkan saudara mara & anak beranak (dan pada pandangan ana agar kami semua mendapat keberkatan dari periwayatan & kisah kesolehan nenek moyang & menjadi pendorong yang kuat kepada anak cucu mengikuti jejak langkah mereka). 

Hasil penyelidiakan & carian ana, apa yang ana jumpai adalah penulisan oleh Wan Mohammad Shaghir Abdullah, iaitu;

Asal Usul

Selembar salasilah yang diusahakan oleh Zuhairi bin Habibah binti Haji Wan Muhammad, tahun 1990, dinyatakan bahawa asal usul datuk nenek Haji Wan Muhammad adalah daripada "perkahwinan Cik Siti Wan Kembang ibni Tengku Sulaiman dengan Saiyid Hakim bin Saiyid Husaini (bergelar Saiyid Kuning) dan memperoleh anak bernama Wan Abdul Wahid."

Bagaimana pun riwayat ini ada kelainan dengan beberapa versi sejarah Kelantan yang menyebut bahawa Cik Siti Wan Kembang adalah puteri Raja Ahmad yang memerintah Kelantan tahun 1548 M - 1580 M. Cik Siti Wan Kembang pula tidak mempunyai anak, kerana tidak pernah kahwin.

Sehelai surat tarikh 21 Januari 1996 yang ditujukan kepada Haji Wan Yas'on bin Haji Wan Yusof bin Haji Wan Muhammad dari salah seorang anak saudaranya (tanpa menyebut nama, hanya terdapat tandatangan saja) dinyatakan "Ayahda, Datuk Mufti namanya Haji Wan Muhammad bin Wan Husein, berasal dari Kampung Saring, Mukim Merbol, Pasir Putih, Kelantan."

Dari hasil wawancara dengan salah seorang cucu beliau di Bukit Chandan, Perak, pada 5 November 2006, dan pelbagai sumber sebelumnya bahawa nama lengkap beliau ialah Haji Wan Muhammad@Ahmad bin Haji Wan Husein bin Haji Wan Muhammad Nur Marbo al-Fathani. Kampung Marbo atau Merebo di Patani adalah asal usul datuk nenek beliau.

Kampung Marbol, Pasir Putih, Kelantan diberikan nama demikian setelah keluarga tersebut hijrah dari Marbo atau Merebo, Patani. Haji Wan Muhammad lahir tahun 1264 H/1848 M, riwayat lain menyebut tahun 1268 H/1852 M. Wafat di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak, hari Rabu, 11 Jumadil Akhir 1348 H/13 November 1929 M, riwayat lain menyebut pada 11 November 1929 M.

Dalam surat tarikh 21 Januari 1996 juga dicatatkan: "Ayahda, mengikut satu cerita saudara lelakinya bernama Wan Putih. Dia ada kakak (tidak tahu namanya), dan adiknya nama Wan Maryam menjadi isteri kepada Tuan Guru Haji Said (moyang ana), Kampung Lama, Besut, Terengganu datuk kepada Lathifah (mak saudara ana, kakak kepada ibu ana), Candan Kuala Kangsar."

Pendidikan

Norul Ashikin Abdullah dalam Harian Metro, Sabtu, 11 Ogos 2001, menulis bahawa Haji Wan Muhammad mendapat pendidikan awal daripada Tuan Hasan Besut (Syeikh Wan Hasan bin Wan Ishaq al-Fathani), Tuan Pangkalan Tangga (Wan Ismail bin Wan Ahmad al-Fathani) dan Saiyid Abdus Salam. Yang dimaksudkan dengan Wan Ismail bin Wan Ahmad al-Fathani, itulah ayah kepada ulama terkenal Syeikh Nik Mat Kecik al-Fathani penyusun kitab Mathla' al-Badrain.

Sebelum melanjutkan pelajarannya di Mekah, Wan Muhammad terlebih dulu memperdalam pengetahuannya di beberapa pondok di Patani. Dipercayai beliau belajar di Pondok Bendang Daya dan Pondok Pauh Bok, dan lain-lain. Guru-gurunya di Mekah sangat ramai termasuk kepada Syeikh Ahmad al-Fathani yang umurnya jauh lebih muda daripada beliau.

Mufti kerajaan Perak

Mengenai Mufti Kerajaan Perak yang pertama ada orang berpendapat adalah pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah ke-III, muftinya ialah Daeng Selaili atau Pajung Luwuk Daeng Sedili. Beliau mempunyai beberapa gelaran ialah Haji Besar, Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan, dan Sri Maharajalela Pancung Tak Bertanya. Makamnya di tepi tebing sungai, Kampung Padang Changkat, Bukit Chandan, Kuala Kangsar.

Pendapat lain menyebut, Mufti Perak yang pertama ialah Haji Wan Muhammad yang diriwayatkan ini. Lama beliau menjadi Mufti Perak juga ada pertikaian pendapat. Ada yang menyebut tahun 1887 M - 1916 M, pendapat lain menyebut hingga tahun 1917 M, dan ada pula yang menyebut mulai tahun 1918 M hingga tahun 1925 M.

Sumber yang tidak dipertikaikan, dari cucu beliau bernama Haji Wan Yas'on bin Haji Wan Yusof bin Haji Wan Muhammad, tulisan pada tarikh 2 Ramadan 1416 H/2 Februari 1996 M, beliau mendengar dari ayahnya, bahawa Haji Wan Muhammad datang ke Perak pada masa pemerintahan Sultan Yusof Syarifuddin Muzaffar Syah (1886 M - 1887 M). Sultan Yusof dan selanjutnya pengganti baginda Sultan Idris Mursyidul A'zam Syah (1887 M - 1916 M), selanjutnya Sultan Iskandar Syah (menaiki tahta tahun 1918 M).

Sultan Idris tersebutlah yang melantik beliau menjadi Mufti Perak. Ketiga-tiga Sultan Perak tersebut pernah belajar kepada Haji Wan Muhammad. Kemudian diikuti pula oleh para pembesar istana.

Haji Wan Muhammad pertama datang ke Perak mengajar di Tanjung Tualang dan selanjutnya mendirikan membina pondok pengajian dan surau di Lembah Masjid Ubudiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak. Di tempat tersebutlah telah melahirkan ramai ulama termasuklah ulama besar yang terkenal Syeikh Idris al-Marbawi.

Haji Wan Muhammad meninggalkan keturunan yang ramai, di antara anak beliau yang menjadi ulama ialah Haji Wan Abdur Rahman, Haji Wan Abdullah Zawawi (pernah sebagai Qadhi Tapah), Haji Wan Yusuf (pernah sebagai Imam Masjid Ubudiah, Bukit Chandan).

Wallahu a'alam