السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

17 September, 2010

PERGURUAN SENI SILAT TAPAK SUCI

Syukur alhamduliLLAH, dengan kudrat & iradatNya dapat ana mencoretkan sedikit sebanyak pengalaman lalu yang pernah ana lalui sewaktu pertama kali mempelajari ilmu hikmah yang sebenarnya merupakan sebahagian daripada keilmuan dalam Perguruan Seni Silat Tapak Suci (PSSTS). Ana mempelajarinya sewaktu di tingkatan 4 dengan mendapat tunjuk ajar dari Ayah Od (Tok Wan Daud) dengan Abang Di sebagai juruletih (hehehe...memang letih pun). Selepas ketiadaan Abang Di, tempat beliau diganti pula oleh Abang Mat. Walaubagaimanapun, guru utama yang dikatakan mendapat tauliah dari pengasas PSSTS adalah Ayoh Soh (Tok Wan Yusuf) kalu tok silap ana la.

Ana bab-bab sejarah persilatan ni ana tok tahu sangat, yang ana utamakan adalah belajar silat untuk beladiri. Tapi ana tak lama di gelanggang sebab menyambung pengajian ke institusi yang lebih tinggi. Oleh tu, ikhlasnya ana tak begitu mahir dalam bab persilatan ni walaupun mampu "menari" (gaya je lebih).

Setelah beberapa ketika, berlaku kekecohan berkenaan PSSTS ni berikutan "gerak" & jurus yang dikatakan ada unsur-unsur menggunakan khodam (jin) lantaran mampu melakukan perkara yang dianggap luar biasa. Ana cuba mencari jawapan dari orang lama, namun tiada jawapan yang memuaskan. Lantaran itu ana telah tinggalkannya selama lebih 15 tahun sehingga ana telah bertemu dengan beberapa orang ustaz & mereka yang ahli dalam ilmu hikmah ni....

Merujuk kepada amalan yang diberikan dalam PSSTS, amalannya terdiri daripada;

Wirid Asas
  1. Ta'awudz
  2. Basmallah
  3. رضيت بالله
  4. Al-Fatihah
  5. Al-Ikhlas
  6. Al-Falaq
  7. An-Naas
  8. Selawat Ibrahimiyyah
  9. Ayatul Kursi
  10. Syahadah
  11. Hasballah
  12. Doa Nurun Nubuwwah
  13. Doa Mohon Ilmu
Amalan Pengisian Jurus
  1. Ta'awudz
  2. Basmallah
  3. Syahadah
  4. Hasballah
  5. Doa Pengisian
  6. Olah Jurus (10 Jurus Asas)
Wallahu a'alam bis sawab

Tiada ulasan:

Catat Ulasan