السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

26 Mei, 2013

ANA? PEMERHATI JE...

Jumaat baru ni, Azizi, otai Tapak Suci call & message ana. Katanya anak saudaranya yang ana rawat kembali bermasalah. Kali ni dia menjadi emosionally sensitive, pantang silap sikit, terus mengamuk sampai tahap melontarkan barangan kat orang yang dia tak puas hati. Sebelum ni mangsa merupakan seorang ahli keluarga yang ceria dan ramah. Semenjak 'terkena' bebaru ni, dia dah berubah perangai, jadi pendiam, pemarah dan suka menyendiri berkurung di dalam biliknya.

Ana agak keberatan untuk merawat beliau kerana masalah peribadi ana dan juga ibu ana yang baru je keluar hospital. Kebetulan Auni, anak saudara ana yang sebelum ni menjaga nenek dia dah kembali semula masuk ke universitinya malam Sabtu baru ni. Jadi ana lah yang menyambung tugas menguruskan makan-minum ibu ana. Ibu ana memerlukan makanan yang lembut dan mudah hadam, memandangkan keadaan ulcer yang belum pulih sepenuhnya.

Namun memandangkan sahabat ana & iparnya yang begitu berharap sangat, jadi ana telah ikhtiarkan untuk membantu. Ana teringatkan Abang Saiful Hazmi di Kampung Seneng, Bachok....erm tak jauh dah tu. Jadi ana telah hubungi beliau memohon bantuan dan kesudian beliau untuk merawat pesakit berkenaan.

Alhamdulillah wa syukrulillah, semalam setelah balik dari kenduri anak sepupu di Jerteh, Abang Saiful sudi meluangkan waktunya yang sangat-sangat berharga tersebut untuk bersama-sama ana ke rumah pesakit di belakang Sekolah Menengah Kebangsaan Jelawat. Perancangan awalnya lepas asar, tapi kerana menunaikan juga hajat ibu ana...ana ke Jerteh dulu, jadi maghrib baru sampai ke pekan Jelawat, Bachok. Setelah solat maghrib di Masjid Jelawat, ana terus ke rumah Abang Saiful. Alhamdulillah...walau pertama kali dan dalam gelap malam ke rumah Abang Saiful di Kg. Seneng, ana dipermudahkan menemui rumah beliau di sana.

Kami kemudiannya bertolak ke rumah pesakit. Sesampai di sana, Azizi sekeluarga menyambut kami dengan ramah sekali dan kami seterusnya ke rumah pesakit yang lokasinya setentang dengan rumah mertua Azizi. Berjumpa dengan keluaga pesakit dan pesakit sendiri, erm...nampaknya tiada apa yang serius.

Seperti yang diminta dan dirancang oleh Abang Saiful, beliau kemudiannya merukyah tiga biji kelapa muda, kismis, kurma, air dan pesakit itu sendiri yang duduk bersila di hadapan beliau. Manakala ana pula ditugaskan merukyah garam untuk mandian & makan. Sesi seterusnya diikuti dengan sedikit tausiah/tazkirah dari Abang Saiful kepada pesakit dan keluarga. Syukur...dwngan ana sendiri pun mendapat banyak ilmu dari tausiah Abang Saiful. Hehe...inilah kelebihan menjadi pemerhati bila otai merawat. Banyak yang dapat dipelajari. Jazakallahu khairan katsiiro atas pengalaman semalam Abang Saiful. Semoga ada lagi peluang lainnya...aamiin...

# Pagi tadi baca sms dari ayah pesakit, alhamdulillah nampaknya baik-baik aje...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan