السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

27 April, 2013

BILA WAN AL-KUTANI BERKONGSI ILMU...

Alhamdulillah pagi semalam ana berkesempatan meraikan sahabat ana Wan Al-Kutani mengendalikan suatu majlis perkongsian ilmu perubatan Islam di Pondok An-Nur Pasir Pekan. Walaupun jumlah peserta yang sedikit (buat permulaan), namun perkongsian ilmu dari Wan Al-Kutani berjalan lancar, alhamdulillah.

Saudara Wan Al-Kutani sedang menyampaikan ilmu dalam sesi perkongsian ilmu perubatan Islam.
Saudara Wan sedang berkongsi sesuatu di papan putih.

Semoga di masa akan datang, pihak penganjur dapat menganjurkan lagi sesi-sesi perkongsian ilmu sebegitu. Peserta juga nampaknya begitu berminat untuk lebih mendalami selok-belok ilmu perubatan Islam. Erm...sebahagiannya kelihatan seperti sudah ada sedikit sebanyak pengalaman...

Selepas sesi perkongsian ilmu, sahabat ana Wan cuba pula ikhtiar merawat seorang gadis yang datang ke tempat tersebut. Gadis tersebut mengalami gangguan jin saka/asyik dari belah neneknya yang dikatakan mengamalkan pelbagai ilmu-ilmu pelik. Menurut pandangan Wan Al-Kutani, tidak mengherankan sekiranya nenek si gadis tersebut mampu melakukan sihir lantaran ketinggian keilmuan beliau... Dari apa yang diceritakan oleh kakak gadis tersebut, mana-mana orang yang terlibat dalam mengikhtiar gadis tersebut sebelum ni semuanya di beri amaran & di'serang' dengan hebat...wallahu a'alam.

Jin yang 'menjaga' gadis tersebut amat degil & babil, walaupun tersiksa, dia tetap berkeras untuk bersama gadis tersebut. Sempat lagi mengejek Wan, "Mung bukae lawan aku...!!!" Berulang kali dia nyatakan yang dia sayang & menjaga gadis tersebut semenjak dari bayi lagi. Bila ana tanya kenapa, untuk apa & apa faedahnya dia bersusah payah 'menjaga' gadis tersebut, jin saka tersebut diam membisu pada awalnya. Namun kemudiannya dia memberikan alasan-alasannya. Antaranya kerana ada pihak lain yang nak mengkhianati gadis tersebut, jadi dialah yang melindunginya. Bila ana lontarkan satu soalan kepadanya, dia terdiam kelu & minta nak balik kepada tuannya..."Mace mano mung nok jago & lindung dio dari ore lain kalu mung sdiri pong ore lain keno jago...keno wi make? Pah tadi mung kato tuae mung doh lamo doh tok wi make ko mung...siae. Pah kalu bab cari make pun mung tok larak nok cari sdiri...terpakso bergantong harap nga tuae mung, mace mano buleh wi jaminan yae mung buleh jago budok nih?"

Ikhtiar merawat terpaksa ditangguh lantaran waktu zohor (untuk solat Jumaat) dah hampir. Lagipun, menurut Wan, neneknya dahulu yang mesti dirawat sebelum gadis tersebut sebab puncanya datang dari si nenek tersebut. Erm...suatu kes yang berangkai & panjang cerita pulak jadinya. Oh! Lupa pulak...sebenarnya ni kes Wan & dia yang ikhtiarkan. Ana hanya sekadar membantu je. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan