السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

16 Jun, 2013

KENALI UBAT ANDA: UBAT GOUT

Colchicine digunakan untuk mencegah serangan gout (secara tiba-tiba, sakit teruk pada satu atau lebih sendi disebabkan oleh tahap asid urik dalam darah) di kalangan orang dewasa dan untuk melegakan kesakitan serangan gout apabila ia berlaku.

Colchicine juga digunakan untuk merawat demam Mediterranean keluarga (FMF; keadaan semula jadi yang menyebabkan demam, sakit dan bengkak pada kawasan perut, paru-paru dan sendi) di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak 4 tahun ke atas.

Colchicine tidak melegakan kesakitan dan tidak boleh digunakan untuk merawat sakit yang tidak disebabkan oleh gout atau FMF.

Colchicine adalah dalam kelas ubat-ubatan yang dikenali sebagai agen anti-gout. Ia berfungsi dengan menghentikan proses semulajadi yang menyebabkan bengkak dan lain-lain gejala gout dan FMF.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan