السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

19 September, 2012

INSYAALLAH AKU BELAJAR DARI UJIAN HIDUP INI...



Aku belajar bahawa tidak selamanya hidup itu indah, kadang-kala Allah SWT membelokkan rencanaku, tapi aku tahu bahawa Allah SWT tidak pernah meninggalkanku, oleh kerana itu aku akan hadapi hidup ini dengan bersyukur...

Aku belajar bahawa ujian pasti datang dalam hidupku, kerana aku tahu bahawa semua itu tidak melampaui kekuatanku, maka aku akan belajar menghadapinya dengan tabah dan sabar...

Aku belajar bahawa tidak ada kejadian yang harus disesali dan ditangisi, kerana semua rancangan-Nya indah bagiku, maka aku akan menghadapinya dengan bersyukur dan bersukacita, kerana dengan bersyukur dan bersukacita akan menyihatkan jiwaku dan menyegarkan hidupku...



Ludolf-Backhuysen--schip-in-nood-in-zwarte-storm




Ingatlah duhai hati, Allah SWT tidak akan mendatangkan sebarang ujian terhadap hambanya melainkan Dia tahu kemampuan hamba-Nya.


Tetaplah engkau untuk sentiasa redha dengan Allah. Dalam keadaan petaka atau sengsara. Dalam keadaan miskin atau kaya. Dalam keadaan susah atau senang. Dalam keadaan sihat atau sakit. Dalam keadaan buruk atau baik. Ketika memperoleh yang engkau kehendaki atau tidak. Aku tidak tahu ubat apa yang sesuai untukmu selain daripada menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah yang Al-Haq. Jika dia menetapkan sesuatu yang merugikan kamu, janganlah kamu benci kepada-NYA serta jangan pula kamu menjauhkan diri daripadanya. Kerana semua itu adalah ujian dan cubaan terhadapmu."


(nasihat Syeikh Abdul Qadir al-Jailani)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan