السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

13 September, 2011

BERPAGI DI BALAI POLIS MERAPOH

Semalam warden call ana tanya pandangan  tentang suatu kes terbaru yang berlaku di asrama SMK Merapoh yang pada pandangan beliau agak serius. Jadi ana memberikan pandangan ana setakat yang diizinkan. Kemudiannya pagi ni sekali lagi warden maklumkan ana & memohon khidmat ana untuk menyoal siasat suspek dalam kes ni kerana suspek tak memberi kerjasama kepadanya dalam siasatan. Ana mohon warden panggilkan saksi terlebih dahulu untuk mendengar keterangannya, lepas tu ana minta warden memanggil salah seorang suspek. Alhamdulillah, urusan soal siasat berjalan lancar, suspek mengaku melakukan kesalahan berkenaan. 

Walaubagaimanapun ana tak dapat meneruskan kepada suspek yang lain kerana OCS & anggotanya dari Balai Merapoh sampai ke sekolah lebih kurang pukul 8:30 pagi sebagaimana dijanjikan. Warden telah maklumkan hal ni kepadanya semalam. Jadi ana menyerahkan permasalahan ini kepada pihak polis. Setelah disoal siasat, semakin ramai pelajar yang disyaki terbabit dengan kesalahan yang berlainan pula. 

Setelah beberapa ketika, OCS memaklumkan yang pihak mereka ingin membawa kesemua pelajar ke balai untuk diambil keterangan & urusan selanjutnya. Jadi warden dan GPK HEM telah bersiap sedia untuk ke sana selaku wakil pihak sekolah. Dalam keadaan itu, ana turut diminta oleh warden untuk ikut sekali kerana ana yang ada maklumat & berjaya menrungkai sebahagian kecil dari permasalahan berikut....biiznillah.

Jadi pagi tadi ana pun turut sama ke balai. Pihak polis dengan cadangan dan permintaan dari waris pelajar telah membuat pemeriksaan urin. Masyallah...sebagaimana dijangka, 2 positif, manakala 5 lagi pelajar tak mahu kencing. Sebelum balik tadi ana dimaklumkan yang kelima-lima pelajar tu masih ditahan di balai.

Ini merupakan pengalaman pertama ana ke balai polis kerana kes pelajar-pelajar sepanjang 8 tahun jadi guru. Sebelum ni warden, guru disiplin & GPK HEM je. Kali ni dengan ana-ana sekali terheret sama gara-gara menyual siasat suspek. Sebenarnya kami bercadang nak selesaikan kes ni di peringkat sekolah je...tapi bimbang kalau-kalau menjadi parah.

Sedih melihat remaja sekarang yang tiada hala tujuan dalam hidup mereka...bukan tak diberi tahu, bahkan dah puas nasihat, tapi cabaran dihadapi mereka tak dapat mereka hadapi dengan bijak.

Wallahu 'alam. Kepada Allah jua di mohon perlindungan dari segala fitnah dunia, lebih-lebih lagi fitnah di akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan