السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيّدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


Adapun kemudian dari itu, ana merasa sangat gembira kerana dengan izinNya masih lagi diberikan kesempatan & kemampuan untuk sekali lagi membina blog bagi mencoretkan pengalaman ana yang mudah-mudahan akan dapat memanfaati para pembaca sekalian, insyAllah.


Pun begitu, ana yang jahil ini sangat-sangat mengharapkan teguran & pembetulan yang ikhlas serta penuh ukhuwwah Islamiyyah dari para pembaca sekiranya ada dari catatan ana nanti mengandungi kelemahan-kelemahan & kesilapan-kesilapan. Mudahan dengan teguran & pembetulan dari saudara semua, segala kesilapan & kelemahan dapat ana perbaiki. Jadi ana terlebih dahulu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian & keikhlasan saudara itu. Semoga Allah t.a. menilainya sebagai satu amalan jariah di sisiNya.


Wa Billahit Taufiq Wal Hidayah,


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

15 November, 2010

NASIHAT DARI SEORANG PERAWAT BERPENGALAMAN

العلاج بالقرآن الكريم

Merawat dengan Al Quran



Apakah sifat perawat yang menggunakan Al Quran? 
Sifat yang paling ketara ialah diketahui takwanya, menjaga solat fardhunya secara jama'ah dan mengikut sunnah-sunnah Nabi s.a.w. serta menjauhkan maksiat.



Apakah takwa seorang mu’alij mempengaruhi rawatan al Quran?

Sesungguhnya Takwa perawat mempunyai peranan dalam merawat, sebagaimana Ibn Qayyum r.h berkata: “Kesannya pedang berdasarkan penghayunnya” . Maka kurang takwa Mu’alij tidak mengurangkan nilai Al-Quran Al-Karim, tetapi lemahnya takwa menjadi sebab terhalangnya rahmah dan penawar dari Allah Taala. Dan sebagaimana buruknya nafs orang yang hasad atau tukang sihir mempunyai kesan yang besar terhadap kuatnya sihir dengan izin Allah. Maka sebagai imbalannya memerlukan kekuatan iman untuk menghapuskan keburukan tersebut dengan izin Allah dan ianya tidak berlaku melainkan dengan Taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah Taala dan mengekalkan taat.


Adakah Al Quran merawat penyakit jiwa atau ruhiyah sahaja atau untuk merawat penyakit luar atau anggota juga ?

Merawat dengan Al Quran ada dua jenis: 
  1. merawat penyakit-penyakit ruhiyah yang dihasilkan dari sentuhan jin, “pandangan mata” , hasad. Sihir dan seumpamanya. 
  2. merawat penyakit-penyakit yang berlaku terhadap jasad samada jiwa atau anggota iaitu dengan Al Quran dengan izin Allah menjadi penawar bagi segala penyakit.


نصائح للمعالجين
Nasihat bagi perawat



Nasihat umum
Saudara saudariku, saya mengingatkan diri saya dahulu, kemudian semua yang terlibat berjihad fii sabilillah dalam menentang sihir dan bomoh untuk mencari pahala daripada Allah dengan nasihat-nasihat berikut:



1- Bahawa sesiapa yang hendak berjihad, maka mistilah menyediakan bekalan ilmu dan amal yang dapat melindunginya dengan izin Allah dari kejahatan orang yang jahat, tipu daya orang yang jahat, ahli sihir dan musuh-musuh. Yang demikian dengan mempelajari ilmu syariah yang wajib dipelajari, kemudian mempelajari ilmu dakwah, dan mempelajari ruqyah syar’iyyah dan seninya sebagaimana terdapat dalam kitab dan sunnah.



2- Sabda Rasulullah s.a.w:
يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم :" إن هذا الأمر دين فاعلموا عمن تأخذون دينكم"
“Sesungguhnya perkara ini adalah agama, maka hendaklah ambil tahu dari siapa yang engkau ambil agama kamu”. Seseorang mistilah mempunyai syeikh yang disaksikan kesolihan, ilmu, beserta kesolihan akidah dan agama. Hendaklah ia mempunyai ilmu dan pengalaman dalam ruqyah syar’iyyah. Sebagaimana ahli ilmu berkata: “Berhati-hatilah bahawa orang yang tidak ada syeikh maka syaitonlah yang menjadi syeikhnya”.



3- Mengekali taat, zikir dalam semua keadaan, dan merasai muraqabah Allah ketika rahsia dan terang-terangan mengamalkan firman Allah Taala:
(الذين يخشون ربهم بالغيب لهم مغفرة وأجر كريم)
“Orang yang takut terhadap tuhan mereka, buat mereka keampunan dan balasan yang mulia”



4-Meninggalkan setiap dosa dan maksiat, dan sentiasa bertaubat dan beristighfar.



5- Takwa kepada Allah Taala merupakan faktor paling penting mendapat taufiq dari Allah Taala kepada hambanya. Dan ingatlah bahawa sesiapa yang kenal Allah ketika senang, Allah akan mengenalinya ketika susah. Jauhilah tipu daya syaiton yang berupa fitnah, tipu daya, takabbur dan buruk akhlak. Dan hendaklah ingat bahawa penyembuhan adalah dari sisi Allah Taala.



النصائح الخاصة 
Nasihat Khusus:



1- Mengekali sembahyang fardhu secara berjamaah di mesjid



2- Sentiasa menjaga mendinding dirimu dan keluargamu, dan menjaga zikir pagi, petang dan sebelum tidur



3-Doa keluar rumah:
)بـِسْمِ اللهِ اللـَّهُمَّ إنِّيْ أعُوْذُ بِكَ أنْ أذِلَّ أوْ اٌذَلَّ أوْ أظْلِمَ أوْ أُظْلـَمَ أوْ أجْهِلَ أوْ يُجْهَلَ عَليَّ أوْ أَحْسَدَ أوْ أُحْسَدَ أوْ أبْغَي أوْ يُبْغَى عَليَّ .عَزَّ جَاهُكَ وَتـَقـَدَّسَتْ أسْمَائـُكَ وَلاَ إلـَه إلاَّ أنْتَ(
Begitu juga doa:
)بـِسْمِ اللهِ آمَنْتُ بـِاللهِ اعْتـَصَمْتُ بِاللهِ تـَوَكَّلـْتُ عَلـَى اللهِ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قـُوَّةَ إلاَّ بِاللهِ الـْعَلِيِّ الـْعَظِيْمِ (
)بـِسْمِ اللهِ اللـَّهُمَّ إنِّيْ خَرَجْتُ فِيْ سَبِيْلِكَ فَاجْعَلْ عَمَلِيْ خَالِصًاً لِوَجْهِكَ الـْكـَرِيْمِ ، اللـَّهُمَّ إنِّيْ لـَمْ أخْرَجْ أشَرًّاً وَلاَ بَطَرًاً وَلاَ سَمْعَةً وَلاَ رِيَاءً وَلكِنْ خَرَجْتُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِكَ يَارَبَّ الـْعَالَمِيْنَ(
)اللـَّهُمَّ مُجْرِيَ السَّحَابِ مُنْزِلَ الـْكِتَابِ هَازِمَ الأحْزَابِ اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلـَيْهِمْ .اللـَّهُمَّ بـِكَ أصُوْلُ وَبـِكَ أجُوْلُ وَبِكَ أقـَاتِلُ(.
)اللـَّهُمَّ إنِّيْ أشْكـُوا إلـَيْكَ ضَعْفَ قُوَّتِيْ وَقِلـَّةَ حِيْلـَتِيْ وَهَوَانِيْ عَلـَى النَّاسِ ، إلـَهِيْ إلـَى مَنْ تـَكِلـُنِيْ إلـَى قـَوِيٍّ يَتـَجَهَّمُنِيْ أمْ إلـَى عَدُوٍّ مَلـَكـْتـَهُ أمْرِيْ إلـَهِيْ إنْ لـَمْ يَكـُنْ بـِكَ عَلـَيَّ غَضَبٌ فَلاَ أبَالِيْ وَلـَكِنْ رَحْمَتـَكَ أوْسَعُ لِيْ أعُوْذُ بِنُوْرِ وَجْهِكَ الـَّذِيْ أشْرَقـَتْ لـَهُ الظُّلـُمَاتُ وَصَلـُحَ عَلـَيْهِ حَالَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ أنْ يُحَلَّ بِيْ غَضَبَكَ أوْ يُنْزَلَ بِيْ سُخْطُكَ فـَلـَكَ الْعَتـَبِىْ حَتـَّى تـَرْضَى وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قـُوَّةَ إلاَّ بـِاللهِ الـْعَلِيِّ الـْعَظِيْمِ .(



4- Mendinding tempat yang hendak dirawat dari luar sebelum masuk dengan membaca ayat kursi 7 kali



5- Menjaga rahsia rumah, kerana ia adalah amanah yang besar, dan tidak menyebutkan nama orang –orang yang dirawat bagaimanapun keadaannya atau penderitaannya, dan tidak berbangga yang engkau telah merawat orang yang keadaannyabegitu begini untuk mencari kemasyhuran.



6- Berusaha supaya penyakit bertambah kebergantungannya dengan tuhannya bukan kepada dirimu, dan mengingatkan bahawa penyembuh dari sisi Allah Taala

Tiada ulasan:

Catat Ulasan