- Zat Allah t.a. dari segi sifat-sifat yang wajib bagiNya, sifat-sifat yang mustahil atasNya dan sifat yang harus padaNya.
- Zat Rasul-rasulNya dari segi sifat-sifat yang wajib bagi mereka, sifat-sifat yang mustahil atas mereka dan sifat yang harus pada mereka.
- Segala makhluk dari segi jirim-jirim dan 'arodh-'arodh yang boleh menjadi petunjuk dan dalil atas wujudnya yang menjadikan mereka itu.
- Segala pegangan & kepercayaan dengan kenyataan yang didengar daripada Rasulullah s.a.w., seperti syurga, neraka dan hari qiamat.
Setiap orang yang hendak mengenal Allah t.a. dan sifat-sifatNya, wajiblah terlebih dahulu mengetahui akan hukum 'aqal dan bahagiannya kerana ianya menjadi alat bagi menghukum sifat-sifat Tuhan yang diperintahkan kepada kita untuk mengenaliNya itu.
DEFINISI HUKUM 'AQAL
Menetapkan sesuatu perkara kepada suatu perkara lain atau menafikan suatu perkara daripada perkara lain dengan tidak memerlukan kepada dicuba pada menetapkan sesuatu perkara itu (hukum 'adi/'adat) dan tidak pula bergantung kepada sesuatu perbuatan yang dibuat oleh seseorang mukallaf (bersalahan dengan hukum syar'i)
PENGERTIAN 'AQAL
Satu sifat yang dijadikan Allah t.a. pada manusia yang dengannya membezakan antara manusia dengan haiwan. Dengannya manusia dapat menerima Ilmu Nazariyyah (pengetahuan yang memerlukan kepada penggunakan fikiran/minda) dan boleh mentadbir pelbagai pekerjaan yang rumit lagi halus serta lain-lain lagi. Tapi 'aqal ini memerlukan panduan, iaitu hukum syara' untuk berfungsi dengan baik dan waras dan begitu juga sebaliknya, hukum syara' memerlukan kepada 'aqal magi memastikan ianya dapat dilaksanakan dengan lancar dan sempurna.
PEMBAHAGIAN HUKUM 'AQAL
- Wajib 'Aqli - perkara yang tiada diterima 'aqal tiadanya, hakikatnya mesti ada. Contohnya wajib bagi Allah itu bersifat qidam, iaitu Allah tu mesti bersifat qidam.
- Mustahil 'Aqali - perkara yang tiada diterima 'aqal adanya. Contohnya mustahil Tuhan baharu, maksudnya Tuhan itu tidak sesekali baharu.
- Harus 'Aqli - perkara yang boleh diterima 'aqal ada dan tiadanya silih berganti. Contohnya harus bagi Allah itu menurunkan hujan dan harus pula bagi Dia untuk tidak menurunkan hujan.
(Insyallah akan bersambung lagi nanti....)